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  • Ich habe 2002 in Denver die Operation des Lipodems und den Vorschlag zu ihrer Standardisierung vorgestellt. Heute konnen wir die Follow-up-Untersuchungen der Patienten besprechen. Alle Patienten wurden mittels indirekter Lymphszintigraphie und indirekter Lymphangiographie vor- und nachuntersucht. Die Ergebnisse zeigen eindeutig, dass die Liposuktion beim Lipodem zu einer Normalisierung des Lymphflusses fuhren. Die Schmerzhaftigkeit des Krankheitsbildes Lipohypertrophia dolorosa wird drastisch verbessert. Manuelle Lymphdrainage und Kompression, die bislang bei diesen Patientinnen an Armen und Beinen lebenslang durchgefuhrt werden mussten, werden in der Frequenz mindestens verringert. In den meisten Fallen konnte vollig darauf verzichtet werden. Ich werde eine Variation der Operation in Lagerung und Zugangsweg vorstellen. Wir operieren heute die Arme und Beine in insgesamt zwei Sitzungen. Der Stellenwert der postoperativen manuellen Lymphdrainage und der lang andauernden Kompression durch Garments soll im besonderen noch einmal unterstreichen, dass es sich bei der Operation des Lipodems nicht um eine ausschlieslich asthetische, sondern in erster Linie um eine medizinische Indikation handelt.

  • Both generalized and localized edema needs to be submitted to a differential diagnostic investigation. In the case of edema affecting the lower extremities, in particular the Stemmer sign which is the inability to tent the skin at the dorsum of the toes is a useful distinguishing aid. If there is acute unilateral swelling of a leg, other processes with diffuse space-consuming processes need to be distinguished from deep venous thrombosis and secondary lymphedema. Chronic bilateral leg edema is usually due to a venous flowoff obstruction (stasis edema). Less commonly, lipedema or a primary lymphedema may be responsible for the swelling.

  • BACKGROUND: Lipedema is a condition characterized by diffuse, bilaterally symmetrical, painful swelling of the legs and buttocks. Microscopically, there are dermal and septal edema, adipocyte degeneration, and numerous mast cells, features held in common with lipedematous alopecia. CASE REPORT: We present the case of a 60-year-old woman with a long history of bilateral leg masses with microscopic features of lipedema. In addition, elastic-fiber changes typical of pseudoxanthoma elasticum (PXE) were discovered within the subcutaneous septa in three separate specimens obtained from an affected extremity. The patient did not have other clinical findings of PXE, although there was a history of both hypertension and congestive heart failure. CONCLUSION: This tumefactive presentation of lipedema has not been previously described. Regarding the elastic-tissue abnormalities, the patient could have either a subclinical form of PXE, perhaps predisposing to lipedema, or secondary elastic-tissue changes resulting from the massive edema. If the latter is the case, then this could represent an unusual manifestation of localized acquired cutaneous PXE (calcific elastosis).

Last update from database: 3/12/25, 8:25 AM (UTC)

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